مزاياي داشتن يك سايت

آموزش كسب و كار انلاين

مزاياي داشتن يك سايت

۱۹۴ بازديد

وبسايت يا تارنماوبسايت يا تارنما يا وب‌گاه مجموعه‌اي از فايل‌هاي مختلف اعم از تصاوير، متون يا فايل‌هاي برنامه‌نويسي شده‌است كه به منظوري خاص به شكلي با هم مرتبط شده‌اند. اين فايل‌ها روي يك كامپيوتر «ميزبان» يا «سرور» قرار مي‌گيرند و با يك نام دامنه مشترك فراخواني مي‌شوند.
انواع سايتسايت‌ها بر اساس كاربرد و نوع برنامه‌نويسي طراحي سايت به چند دسته تقسيم مي‌شوند كه عبارت است از:
سايت‌هاي ثابت (Static Website)اين سايت‌ها يكبار طراحي مي‌شوند و اطلاعات مورد نياز در داخل آن‌ها قرار مي‌گيرد و پس از آن براي تغيير در آن‌ها نياز به يك طراح حرفه‌اي يا نيمه حرفه‌اي سايت است. زبان برنامه‌نويسي اين‌گونه از سايتها غالباً HTML و Java Script هستند كه در نوع توسعه يافته تر از CSS نيز بهره گرفته مي‌شود. اين نوع دسته از وب سايت‌ها به صورت HTML ساده طراحي مي‌شوند.
از آنجا كه حجم كمتري از كد در طراحي سايت‌هاي ثابت استفاده مي‌شود سرعت بارگذاري (Loading) بالايي دارند. علاوه بر اين كاهش حجم كدها كه باعث خوانايي بشتر سايت توسط ربات‌هاي جستجوگر مي‌شود از يك سو و كاهش زمان بارگذاري از سوي ديگر سبب بهتر شدن وضعيت آن‌ها از لحاظ امتياز دهي موتورهاي جستجو يا همان «رنكينگ» مي‌شود. سايتهاي ثابت قيمت طراحي پايين‌تري را نيز عمدتاً نسبت به ساير سايت‌ها دارند.
عدم امكان ايجاد تغيير در اين نوع از سايت‌ها توسط افراد عادي علاوه بر افزايش امنيت سبب بهره مندي از گرافيك و ظاهري زيبا مي‌شود چرا كه همه چيز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاوير و همچنين همه عناصر مكان مشخص و ثابتي را دارند در نتيجه مي‌توان براي محل قرار گرفتن هر يك از اجزاء بهترين تصميم را گرفت.
اما از طرفي نيز عدم امكان ايجاد تغييرات توسط افراد عادي سبب مي‌شود تا امكان بروزرساني سايت توسط صاحبان و مديران سايت صلب شود.
نكته: سايتهاي ثابت (Static) براي افراد، شركت‌ها و سازمان‌هايي مناسب است كه حداكثر يك يا دو بار در سال نيازمند به تغيير در محتواي سايت هستند.
سايتهاي پويا (Dynamic Website)محتواي سايتهاي دايناميك بعد از طراحي توسط افراد عادي كه دسترسي به سيستم مديريت محتواي سايت را داشته باشند قابل تغيير است. زبان برنامه‌نويسي وبسايتهاي پويا مي‌تواند براساس نياز متفاوت باشد اما عمدتاً از زبان‌هاي ASP، ASP.Net و Php استفاده مي‌شود و از زبان‌هاي كمكي CSS و Silver light يا Ajax براي ايجاد قابليت‌هاي ويژه نيز بهره گرفته مي‌شود.
در اين‌گونه از سايتها ابتدا اسكلت سايت توسط طراح ايجاد مي‌شود و سپس محتوا توسط مديران سايت‌ها تغيير مي‌كند مانند فرم قراردادي كه يكبار توسط فردي ايجاد مي‌شود و توسط افراد ديگري بارها تكميل مي‌شود، از اين رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقيق متون و تصاوير و ساير عناصري كه بعداً توسط مديران سايتها تغيير مي‌كند اطلاع ندارد بنابراين چاره‌اي ندارد جز اينكه همه حالات را در نظر بگيرد و اينكار سبب مي‌شود محمد جانبلاغي تاحدودي از گرافيك و جلوه سايت كاسته شود.
يكي از مزيت‌هاي سايت‌هاي دايناميك اين است كه هيچ محدوديتي براي ايجاد، تغيير يا حذف مطالب، تصاوير و صفحات و غيره وجود ندارد.
با توجه به اينكه در سايت‌هاي پويا از زبانهاي برنامه‌نويسي پيشرفته استفاده مي‌شود امكانات زيادي در آن‌ها قابل ايجاد است مانند ايجاد صفحات هوشمند، فرم‌ها و جستجوهاي پيچيده.
استفاده زياد از كدها سبب كند شدن بارگذاري سايت و امتياز آن در موتورهاي جستجو مي‌شود.
نكته: سايتهاي پويا براي افراد، شركت‌ها و سازمان‌هايي مناسب است كه بيش از دو بار در سال نياز به تغيير درمحتواي سايت را دارند.
پرتال‌ها (Portal)پرتال‌ها سايت‌هاي پوياي جامعي هستند كه چند هدف خاص را در يك سايت دنبال مي‌كنند به عبارت ديگر مجموع چند سايت پويا كه براي رسيدن به هدفي خاص در كنار هم قرار گرفته‌اند را مي‌توان پرتال ناميد. به عنوان مثال پرتال خبري مي‌تواند از چند سايت دايناميك تشكيل شده باشد كه هر يك امكانات خاصي چون عضو گيري، انتشار اخبار، انتشار تصاوير، نظر سنجي و … را در اختيار مديران آن قرار دهد.
تمام ويژگي‌هاي يك سايت پويا مي‌تواند در يك پرتال نيز صدق كند.
نكته: معمولاً پرتال‌ها توسط سازمان‌ها، گروه‌ها و شركت‌ها خريداري مي‌شوند. به دليل نياز به بروزرساني بخش‌هاي مختلف اداره آن‌ها توسط يك فرد بسيار مشكل است مگر آنكه به چشم يك كار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
سايت‌هاي متحرك استاتيك و نيمه دايناميك (Static and Dynamic Flash Website)سايت‌هاي فلش يا متحرك دو نوع استاتيك و نيمه دايناميك هستند و توسط نرم‌افزارهاي خاصي ايجاد مي‌شوند در برخي موارد از XML يا Action Script براي ايجاد قابليت‌هاي تغيير يا هوشمندي در اين سايت‌ها بهره گرفته مي‌شود.
به‌طور كلي سايتهاي فلش ثابت (استاتيك) غيرقابل تغيير مي‌باشند و مانند سايتهاي ثابت يكبار توسط طراح ايجاد مي‌شوند و براي تغيير آن نياز است تا افراد به صورت حرفه‌اي يا نيمه حرفه‌اي از دانش طراحي فلش برخوردار باشند.
اما سايت‌هاي فلش نيمه دايناميك يا نيمه پويا مانند سايت‌هاي پويا عمل مي‌كند و قابل تغيير هستند اما تغيير در آن‌ها به سادگي سايت‌هاي پويا نيست و وسعت ايجاد تغييرات نيز بسيار محدودتر است.
از مزيتهاي وب سايتهاي فلش جذابيت آنهاست. گرافيك زيبا و انيميشن‌هاي جذاب. اما از معايب عمده آن‌ها مي‌توان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آن‌ها توسط رباتهاي جستجوگر و عمدتاً سرعت بسيار پايين بارگذاري اشاره كرد.
نكته: سايت‌هاي فلش براي افراد و گروه‌ها يا شركت‌ها و سازمان‌هايي مناسب است كه نياز به تبليغات ندارند و عموم كاربران با آن‌ها آشنا هستند مانند خوانندگان، سياست‌مداران، بازيگران و گروه‌هاي موسيقي، هتل‌هاي معروف، مكان‌هاي توريستي.
سايت‌هاي مجهز به سيستم مديريت محتوا (Content Management Systems)سايت‌هاي مجهز به سيستم مديريت محتوا كه در اصطلاح به CMS كه مخفف Content Management System است مشهورند، وبسايت‌هايي از نوع پرتال‌ها يا سايت‌هاي پويا هستند كه براي مصارف خاص توسط طراحان حرفه‌اي يا شركت‌هاي طراحي حرفه‌اي ايجاد مي‌شوند.
تمام مزايا و معايب مربوط به سايتهاي پويا وبزي در مورد سايتهاي مجهز به سيستم مديريت محتوا صدق مي‌كند.
البته در نظر داشته باشيد كه سايتهاي پويا و پرتال‌ها نيز مجهز به سيستم مديريت محتوا هستند اما آنچه كه در CMSها متفاوت است طراحي آن‌ها و سيستم‌هاي مديريت محتواي آن‌ها براي مصارف خاص است.
از مزاياي سيستم‌هاي مديريت محتوا نسبت به ساير سايتهاي دايناميك مي‌توان به آماده بودن و جامع بودن آن‌ها اشاره كرد. از اين رو اغلب اين‌گونه از سايتها در كمتر از ۳ روز كاري قابل نصب و استفاده هستند.
طراحي سايت‌هاي CMS مانند يك خط توليد محصول است و از آنجا كه طراح بايد نمونه‌هاي محدودي را به صورت انبوه توليد كند سعي در رعايت تمام اصول امنيتي، گرافيكي، موارد مربوط به رنكينگ و امتياز موتورهاي جستجو و ساير موارد مؤثر مي‌كند.
با توجه به مزيت‌هاي آن‌ها به تمامي افراد، سازمان‌ها و شركتهايي كه شرايط داشتن سايت‌هاي دايناميك را دارند توصيه مي‌شود تا ابتدا به دنبال سيستم‌هاي مديريت محتواي مخصوص به كار خود بگردند و در صورتي كه پيدا نشد به طراحي سايت‌هاي پويا روي بياورند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.